Fie ca vorbin de anvelopele autovehiculelor, sau de anvelope
industriale, trebuie sa stim ca acestea sunt extrem de importante pentru orice
vehicul care circula pe drumurile publice sau in zonele industriale. Acestea au
rolul de a proteja vehiculul, de a-i oferi sansa unei viteze mai mari si de a
elimina numeroasele socuri care pot aparea pe drum.
Propriu zis, anvelopele sunt bucati de cauciuc, gasindu-se
doua tipuri mari de anvelope pe piata: radiale si diagonale.
Anvelopele radiale sunt cele care sunt folosite in mod
standard, pentru aproape toate masinile moderne, in timp ce anvelopele
diagonale sunt anvelope industriale, folosite destul de des pentru masinile de
pe santiere sau cele folosite in general pentru diverse munci.
Cum sunt construite anvelopele?
Desi, in esenta, anvelopele par doar bucati de cauciuc rotunde, foarte simple, acestea dispun de tehnologii avansate pentru constructie, care le permit sa ofere o multime de beneficii. Anvelopele au mai multe straturi, fiecare avand cate un rol:
-
Stratul interior. Este un strat realizat din
cauciuc si are rolul de a mentine aerul in interior;
-
Carcasa. Este formata din pliuri si este
realizata din cordoane aliniate simetric. Acestea sunt facute cu compusi
polimerici, fiind esentiale deoarece dau atat forma, cat si rezistenta
anvelopei finale;
-
Pliuri din otel . Stratul de pliuri este
realizat din cordoane foarte subtiri de otel, care sunt puse ca si un sandwich
pe cauciuc. Sunt esentiale, deoarece contribuie si ele la rezistenta finala a
anvelopei;
-
Pliuri de siguranta. Este un alt strat extrem de
important, deoarece ajuta la mentinerea formei pe care o are anvelopa si nu o
lasa sa se deformeze in momentul in care se conduce la viteze mari. Pe langa
asta, pliurile de siguranta ajuta la reducerea incalzirii generata de fortele
de frecare;
-
Banda de rulare. Este stratul de la suprafata
anvelopelor si este cel mai important, deoarece ia contact direct cu
suprafata unde se circula. Acesta difera
foarte mult in functie de tipul de anvelope pentru care este construita.
-
Umarul. Reprezinta partea care absoarbe socurile
venite de la gropi si de la denivelori, protejand janta de socurile foarte
puternice;
-
Talonul. Este un alt element esential, construit
din cordoane de otel care fixeaza anvelopa pe janta. Astfel, datorita lui este
mentinuta etanseitatea anvelopei.
Astfel, anvelopele, indiferent de destinatia lor, sunt
elemente complexe care merita toata atentia si care merita sa fie alese cu cea
mai mare grija pentru a oferi tot confortul celor care le folosesc.